Δημιουργικότητα: Διδάξτε στα παιδιά σας τη δεξιότητα του 21ου αιώνα

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Το να δημιουργείς είναι σαν να ζεις δυο φορές.

Albert Camus, 1913-1960, Γάλλος συγγραφέας.

Λένε ότι η δημιουργικότητα σε κάνει να ζεις δύο φορές τη ζωή σου απολαμβάνοντάς την πραγματικά. Μάλιστα, είναι η ικανότητα να βλέπει κανείς τον κόσμο υπό ένα διαφορετικό πρίσμα με έναν ξεχωριστό και προσωπικό τρόπο. Πολλοί άνθρωποι λανθασμένα έχουν συνδέσει τη δημιουργικότητα με το ταλέντο, τη στιγμή που η δημιουργικότητα είναι μια διαδικασία σκέψης, ενώ το ταλέντο είναι μια ειδική ικανότητα που έχουμε προσωπικά. Η δημιουργικότητα μπορεί να διδαχθεί, το ταλέντο είναι κάτι που φέρουμε από τη γέννησή μας.

Προσχολική ηλικία

Δημιουργήστε μια ατμόσφαιρα στα παιδιά προσχολικής ηλικίας που ενθαρρύνει δημιουργικές δραστηριότητες και σκέψεις. Προμηθευτείτε καλλιτεχνικά υλικά, όπως πηλό, πλαστελίνη, μουσική, βιβλία, μπλοκ, legos και άλλα δημιουργικά παιχνίδια.

Ενσωματώστε το παιχνίδι ρόλων και αφήγησης στις καθημερινές σας δραστηριότητες. Για παράδειγμα, ενώ τρώτε κράκερς σε σχήμα ζώων, ζητήστε από το παιδί σας να ονομάσει το ζώο, να το φάει και έπειτα να το μιμηθεί. Ή ενώ ταξιδεύετε, συνθέστε μια μικρή ιστορία για ένα στοιχείο που βλέπετε στο δρόμο. Για παράδειγμα, μπορεί να δείτε ένα λάστιχο αυτοκινήτου στην άκρη του δρόμου. Η ιστορία σας μπορεί να είναι κάπως έτσι: «Φαντάζομαι ότι αυτό λάστιχο προήλθε από ένα αυτοκίνητο με μεγάλη ταχύτητα. Ο οδηγός σταμάτησε το ταξίδι του για να το φτιάξει συνειδητοποιώντας ότι όποιος τρέχει, χάνει τα λάστιχά του. Έτσι, ποτέ ξανά δεν έτρεξε.»

Νηπιαγωγείο και πρώτες τάξεις δημοτικού

Η δημιουργικότητα θα πρέπει να αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς, καθώς τώρα τα παιδιά ξεκινούν να επιλύουν προβλήματα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να επανεξετάσουν εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης ενός προβλήματος μέσα από την αξιολόγησή του, να σκεφτούν μια ποικιλία λύσεων και να καταλάβουν ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να εκτελέσουν τη λύση. Για παράδειγμα, αν ο Γιάννης στο σχολείο δεν θέλει να είναι φίλος πια με το παιδί σας, δώστε τρεις ή τέσσερις εναλλακτικές μεθόδους για να λύσει αυτό το πρόβλημα. Τελικά, το παιδί σας θα εκτελέσει τη μία μέθοδο θεωρώντας την ως την καλύτερη επιλογή.

Οι πρακτικές αυτές συνιστούν την απαρχή χαλάρωσης του γονικού ελέγχου, χωρίς όμως να υπάρχει τεράστια ελευθερία. Απλά προσφέρετε στο παιδί σας περισσότερες επιλογές. Ορισμένοι γονείς είναι ιδιαίτερα αυταρχικοί, μία στάση ικανή να μειώσει την αυτοπεποίθηση, ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του δημιουργικού πνεύματος.

Παιδιά δημοτικού

Η ενθάρρυνση των παιδιών σε αυτή την ηλικιακή ομάδα να ανακαλύψουν ποικίλες δραστηριότητες μέσα και έξω από το σχολείο, θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, η οποία είναι σημαντική για τη δημιουργική άσκηση. Ειδικότερα, οι θεατρικές δραστηριότητες είναι πολύ σημαντικές για την επίτευξη αυτού του στόχου. Πολλές τοπικές οργανώσεις θα σας βοηθήσουν να βρείτε μια θέση για το παιδί σας στα προγράμματά τους. Ακόμη και αν είναι ντροπαλό και δεν αισθάνεται άνετα, μπορεί να ασχοληθεί με άλλες υπηρεσίες για το στήσιμο του θεατρικού έργου όπως είναι ο φωτισμός, η διακόσμηση, ο ήχος. Είναι σημαντικό να προσφέρετε δημιουργικές κατευθύνσεις, αλλά είναι επίσης σημαντικό να μην πιέζετε το παιδί σας να ασχοληθεί με κάποια δραστηριότητα που δεν το ευχαριστεί.

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Influence:

Η Σάννα Νάνου γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1983. Σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης…