Διδάξτε στα παιδιά σας την τέχνη της αφήγησης
Η αφήγηση ιστοριών είναι σχεδόν μία φυσική λειτουργία για τους ανθρώπους όπως η αναπνοή! Οι άνθρωποι συνηθίζουν να συγκεντρώνονται για να πουν τις ιστορίες τους και να ακούσουν τις ιστορίες αγαπημένων προσώπων. Καλοί παραμυθάδες σπάνια γεννιούνται. Μαθαίνουν ακούγοντας και βλέποντας άλλους καλούς παραμυθάδες, ενώ παράλληλα η ικανότητα να γοητεύσουν τους ακροατές αναπτύσσεται και ακονίζεται με την πρακτική και τον πειραματισμό. Ο μόνος τρόπος λοιπόν για να γίνει κανείς καλός αφηγητής είναι να αρχίσει να λέει ιστορίες! Και εσείς δεν έχετε παρά να ενθαρρύνετε το παιδί σας να μάθει την τέχνη του αφηγητή.
Προσχολική ηλικία
Όλα τα παιδιά, αλλά κυρίως τα παιδιά προσχολικής ηλικίας αγαπούν τις ιστορίες. Η ανάγνωση ιστοριών αλλά και η κατασκευή ιστοριών αποτελούν μια αστείρευτη πηγή ενθουσιασμού και απέραντης διασκέδασης. Μετατρέποντας το χτίσιμο μιας ιστορίας σε τακτική δραστηριότητα στο σπίτι θα βοηθήσει το παιδί σας να αναπτύξει ένα ρεπερτόριο δικών του ιστοριών.
Οι εναλλασσόμενες φωνές στην αφήγηση προσδίδουν θεατρικότητα δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα καλλιτεχνική. Παράλληλα, η αφήγηση ιστοριών όχι μόνο διά μέσου της απαγγελίας αλλά σκηνικών ή κοστουμιών κάνουν τις ιστορίες να ζωντανεύουν. Μάλιστα, η μαγνητοφώνηση οικογενειακών ιστοριών μπορεί να ενθαρρύνει τη δραματοποίηση και την καλή έκφραση και τη διατήρηση ιστοριών για επανάληψη.
- Αν το προνήπιό σας δεν σταματάει με τίποτα, ορίστε ένα χρονόμετρο για 2 ή 3 λεπτά.
- Οι ντροπαλοί παραμυθάδες μπορούν να χρησιμοποιήσουν μια μάσκα ή ένα καπέλο για να “κρυφτούν”. Αφήστε το παιδί σας να νιώσει έτοιμο και μην το πιέζετε. Μόνο έτσι θα συνδέσει τη δραστηριότητα αυτή με τη διασκέδαση.
Να θυμάστε:
- Εκατομμύρια παραμυθάδες έχουν περάσει πριν από εμάς.
- Διαβάστε μεγάλες ιστορίες στα παιδιά σας.
- Εντάξτε στο πρόγραμμα μία ώρα για αφήγηση ιστοριών.
- Χρησιμοποιήστε σκηνικά και κοστούμια για να διπλασιάσετε τον ενθουσιασμό τους.
- Μην πιέζετε τα ντροπαλά παιδιά.
Νηπιαγωγείο και πρώτες τάξεις δημοτικού
Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τονίζουν τη σπουδαιότητα των ιστοριών στη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Και αυτό γιατί δεν εμπλουτίζουν μόνο την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής, αλλά ασκούν τη δημιουργική, αυθόρμητη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου. Η χρήση της φαντασίας κατά τη διάρκεια της αφήγησης και της προφορικής διαδικασίας είναι μετρήσιμα μεγαλύτερη σε σύγκριση με άλλες δραστηριότητες.
Τα μικρά παιδιά σχολικής ηλικίας αρέσκονται να γράφουν τις δικές τους ιστορίες στο χαρτί. Παράλληλα, η απεικόνιση μιας ιστορίας μπορεί να είναι εξίσου διασκεδαστική όπως το γράψιμο μίας. Είναι γνωστό ότι πολλοί παραμυθάδες χρησιμοποιούν μια ιστορία ως προσχέδιο για να προγραμματίσουν την αλληλουχία των γεγονότων στις νέες ιστορίες.
Τα παιδιά ηλικίας 7 έως 9 ετών μπορούν να αρχίσουν να γράφουν τις ιστορίες τους. Αυτή η πρακτική είναι διαφορετική από την παραδοσιακή αφήγηση, αλλά είναι απαραίτητη για την εκμάθηση της εξέλιξης και της ροής της ιστορίας. Άλλωστε, όλοι οι καλοί παραμυθάδες ακολουθούν αυτήν την τακτική.
Μάλιστα, η αφήγηση ιστοριών σε μια βιβλιοθήκη θα επιτρέψει στα παιδιά σας να δουν και να ακούσουν επαγγελματίες αφηγητές. Ακούγοντας ιστορίες σε ταινίες, ιδιαίτερα αφήγηση παραμυθιών, θρύλων και παραδοσιακών ιστοριών θα ενεργοποιήσει τη φαντασία τους.
Τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι σε θέση να ενσωματώσουν την έκφραση του προσώπου και την κίνηση του σώματος, καθώς και να πειραματιστούν με τον ήχο, τον όγκο και τον ρυθμό της αφήγησης. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να υιοθετήσουν μία δική τους ερμηνεία εμπνευσμένη από παραδοσιακές ιστορίες.
Να θυμάστε:
- Οι ιστορίες βοηθούν στην απόκτηση των πρώτων γλωσσικών δεξιοτήτων.
- Στα παιδιά αρέσει να ζωγραφίζουν, να γράφουν και να διαβάζουν τις δικές τους ιστορίες.
- Αναζητήστε επαγγελματίες παραμυθάδες.
- Συνεχίστε να λέτε ιστορίες στο παιδί σας.
Παιδιά δημοτικού
Τα παιδιά στις τελευταίες τάξεις δημοτικού αγαπούν τις ιστορίες ακόμα, ειδικά τις ιστορίες περιπέτειας, κινδύνου και τρόμου. Η ανάγνωση κλασικών βιβλίων φαντασίας ενθουσιάζουν το παιδί σας και διατηρούν τη φαντασία του ζωντανή.
Ενθαρρύνοντας το παιδί σας να δοκιμάσει τις δυνατότητές του στην αφήγηση μπροστά σε ένα ακροατήριο ακούγεται επικίνδυνο, αλλά θα αναπτύξει θάρρος και αυτοπεποίθηση. Διοργανώνοντας έναν διαγωνισμό αφήγησης μπορεί να είναι ένας συναρπαστικός τρόπος για να αξιοποιήσει τις δεξιότητές του. Και πάλι, προσθέστε κοστούμια, σκηνικά και μουσική, όπως μια κιθάρα ή φυσαρμόνικα.
Να θυμάστε:
- Εάν το παιδί σας είναι έτοιμο, απλά βρείτε έναν χώρο για την εκτέλεση των ιστοριών του.
- Προσθέστε μουσική για την πλαισίωση της παράστασης.
- Διατηρήστε μια οικογενειακή παράδοση αφήγησης.