Διακοπές στην Ελλάδα: αποφεύγουν τις ταβέρνες Έλληνες και ξένοι τουρίστες

Συντάκτης: Flowmagazine

Στατιστικές έρευνες δείχνουν πως Έλληνες και ξένοι τουρίστες επιλέγουν στις διακοπές τους να μαγειρεύουν στο κατάλυμα τους, αποφεύγοντας τα μαγαζιά εστίασης. 

Το τάπερ με τα κεφτεδάκια ή ακόμα και το βραστό αυγό, που κάποιοι το λοιδορούσαν τα χρόνια της ευμάρειας, ως δείγμα μικροαστικής μιζέριας, επιστρέφει δριμύτερο και στις παραλίες.  Η τάση να «τρώμε μέσα» και στις διακοπές, μαγειρεύοντας στο σπίτι ή στο ενοικιαζόμενο κατάλυμα, είχε εντοπιστεί από πέρυσι, σε σχετικές έρευνες. Φέτος όμως, συνεχίζεται πιο έντονη, όπως επιβεβαιώνουν εκπρόσωποι του κλάδου της εστίασης, αλλά και νέες έρευνες από τον χώρο των σουπερμάρκετ. 

Κόβουν τις ταβέρνες στις διακοπές, λόγω ακρίβειας 

Ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσσές, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ, αναφέρθηκε εκ νέου στις αλλαγές των καταναλωτικών συνηθειών ακόμα και στις διακοπές, λόγω ακρίβειας. 

Όπως καταγράφεται και στη σχετική έκθεση του ΙΕΛΚΑ, τα 7 στα 10 νοικοκυριά ακυρώνουν ούτως ή άλλως δαπάνες διασκέδασης και ψυχαγωγίας, όπως εξόδους για φαγητό, διακοπές και ταξίδια. 

Πολλοί τουρίστες, είτε εγχώριοι είτε ξένοι, μαγειρεύουν στα καταλύματά τους ή αγοράζουν έτοιμο φαγητό από σουπερμάρκετ ή άλλες πηγές,  για να μειώσουν τις δαπάνες σε εστιατόρια. Το ίδιο εξακολουθεί να ισχύει για όσους πάνε διακοπές – συνήθως λιγότερες μέρες και με όσο γίνεται πιο οικονομικά μέσα (φιλοξενία σε φίλους,  εξοχικό αν υπάρχειή επιλογή φθηνών ακτοπλοϊκών και καταλυμάτων). 

Επιλέγουν καταλύματα με κουζίνα 

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταδεικνύει επίσης μια στροφή στις προτιμήσεις των καταλυμάτων. Οι τουρίστες δείχνουν προτίμηση για καταλύματα που προσφέρουν τη δυνατότητα μαγειρέματος, όπως εξοχικά σπίτια και τροχόσπιτα, αντί για παραδοσιακά ξενοδοχεία με ημιδιατροφή ή πλήρη διατροφή. Επιπλέον, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως διακοπές με ιστιοπλοϊκά, όπου οι τουρίστες μπορούν να μαγειρεύουν στα σκάφη τους. 

O ίδιος πρόσθεσε ότι παρά την ακρίβεια, τα ελληνικά σουπερμάρκετ έχουν ανταγωνιστικές τιμές, σε σχέση με άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Γι’ αυτό και πολλοί τουρίστες  επιλέγουν να ψωνίζουν από σουπερμάρκετ και άλλες πηγές λιανικής πώλησης, για να καλύψουν τις ανάγκες τους κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. 

Άνοδος τζίρου για τα σουπερμάρκετ 

Τέλος, είπε ότι το στοιχείο της εποχικότητας είναι μια σημαντική πρόκληση για τα σουπερμάρκετ και τις άλλες επιχειρήσεις λιανικής πώλησης.  Το καλοκαίρι, τα νησιά της χώρας υποδέχονται πολύ μεγαλύτερο πληθυσμό από ό,τι τον υπόλοιπο χρόνο, γεγονός που ασκεί πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα. 

Πάντως από τα στοιχεία των εταιρειών έρευνας αγοράς (Circana, Nielsen), προκύπτει ότι ο τουρισμός δίνει ώθηση και στον τζίρο των σουπερμάρκετ. Για παράδειγμα ο τζίρος στα σουπερμάρκετ της Κρήτης  – η οποία είναι και τουριστικός προορισμός – αυξήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2024 με τριπλάσιο ρυθμό από ό,τι στην Αθήνα (5,4% έναντι 1,8%). Παρόμοια τάση παρατηρείται και στην Βόρεια Ελλάδα, στην οποία περιλαμβάνεται και η τουριστική Χαλκιδική, με αύξηση τζίρου 5,1%, έναντι 2,9% στη Θεσσαλονίκη. 

Το 45% μαγειρεύει συχνά στις διακοπές 

Η τάση για μαγείρεμα στο σπίτι είχε καταγραφεί από πέρυσι σε μεγάλη έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, για τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων στις διακοπές. Η έρευνα, πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) σε δείγμα 880 καταναλωτών πανελλαδικά. 

Ένα από τα ευρήματα της έρευνας ήταν ότι σχεδόν οι μισοί από όσους πάνε τελικά διακοπές μένουν σε εξοχικό. Οι περισσότεροι ως φιλοξενούμενοι (26%) και 21% σε δικό τους σπίτι. Άλλο ένα ποσοστό 20% αναζητά ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ από όσους καταλύουν σε ξενοδοχείο οι περισσότεροι προτιμάνε να μην πληρώσουν διατροφή. 

Είναι λογικό λοιπόν που το 45% των ερωτηθέντων απάντησε ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές, για να μειώσει τις δαπάνες εστίασης. Επίσης οι 7 στους 10 επισκέπτονται συχνά καταστήματα τροφίμων, όπως σουπερμάρκετ, κάτι που δείχνει επίσης μια τάση εξοικονόμησης χρημάτων. 

Πώς αντιδρά ο κλάδος της εστίασης 

Η εικόνα στον κλάδο της εστίασης τη φετινή τουριστική σεζόν είναι ανάμικτη. Από τη μία, καταγράφεται αύξηση τζίρου της τάξης του 11,8% τον Μάιο (ο τελευταίος μήνας για τον οποίο έχουμε διαθέσιμα στοιχεία).  Από την άλλη, οι εστιάτορες σημειώνουν ότι οι παραγγελίες είναι μειωμένες το καλοκαίρι, και σε τουριστικούς προορισμούς. 

Mαγειρεύοντας στο Airbnb 

Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη στροφή έχουν παίξει και τα Αirbnb, σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ. Πράγματι, αν τα παλιά «rooms to let» είχαν το πολύ ένα γκαζάκι ή ένα ηλεκτρικό μάτι, τα σύγχρονα Airbnb, έχουν συνήθως πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα. Το πιο συνηθισμένο πλέον είναι τουλάχιστον το ένα γεύμα της ημέρας να μαγειρεύεται στο κατάλυμα. 

ΠΗΓΗ 

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…