Αυτοπεποίθηση: Το κλειδί για τις εξετάσεις και τη ζωή

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Η αυτοπεποίθηση είναι ένα αναπτυξιακό χαρακτηριστικό του ατόμου και πλάθεται με την ανάπτυξή του. Στην ουσία πρόκειται για μία στάση ζωής που επιτρέπει στο άτομο να υιοθετήσει μία θετική αντίληψη για τον εαυτό του, τις δεξιότητές του και τις ικανότητές του. Με άλλα λόγια, το άτομο πιστεύει στις δυνάμεις του, στον εαυτό του και γνωρίζει τα όριά του. Ακόμη και όταν η έκβαση των γεγονότων δεν έρχεται όπως την υπολόγιζε, έχει τη δύναμη να ξεπεράσει τις δυσκολίες που ανακύπτουν. Βέβαια, το άτομο με αυτό το χαρακτηριστικό πετυχαίνει τους στόχους του, αρκεί βέβαια να είναι ρεαλιστικοί. Όσον αφορά τη θέσπιση μη ρεαλιστικών στόχων, το άτομο απογοητεύεται και για τον λόγο αυτό ακριβώς δεν πρέπει να ταυτίζει την αυτοπεποίθηση με την τελειότητα.

Συνδυάζοντας την αυτοπεποίθηση με το ταλέντο και τις ικανότητες

Η αυτοπεποίθηση μπορεί να λειτουργήσει λοιπόν πρακτικά σε όλες τις καταστάσεις της ζωής. Είτε αναφερόμαστε σε έναν ενήλικο είτε σε έναν μαθητή, είτε σε έναν φοιτητή, όλοι αναλαμβάνουν εργασίες που είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας με αποτέλεσμα η αυτοπεποίθηση να κρίνεται απαραίτητη για την εκτέλεση των καθηκόντων με επιτυχία. Πάρτε την περίπτωση της φοίτησης των μαθητών και των φοιτητών στο σχολείο και το πανεπιστήμιο αντίστοιχα. Τα μαθήματα που παρακολουθούν είναι πολλά και βιώνουν έντονο άγχος σε καθημερινή βάση. Διαγωνίσματα, συζητήσεις, εργασίες, παρουσιάσεις… είναι η λίστα των υποχρεώσεών τους που επαναλαμβάνεται, και μοιάζει ατελείωτη. Με την αυτοπεποίθηση όμως οι μαθητές και οι φοιτητές κατορθώνουν να αντέξουν την πίεση και το άγχος αποκτώντας έτσι ένα ισχυρό θεμέλιο για να οικοδομήσουν το μέλλον τους. Με λίγα λόγια, ο παράγοντας που λογίζεται ως ο πιο σημαντικός και είναι ικανός να επηρεάσει τη σχολική επίδοση των μαθητών και των φοιτητών δεν είναι ούτε η εξυπνάδα ούτε η ενέργεια, ούτε το ταλέντο. Τι είναι λοιπόν; Είναι η αυτοπεποίθηση που ένας μαθητής διαθέτει και έχει αποφασίσει να τη συνδυάσει με το ταλέντο, την ενέργεια και το πνεύμα του! Ας δούμε πώς η αυτοπεποίθηση μπορεί να συντελέσει στην υψηλή επίδοση των μαθητών στα μαθήματά τους.

Μαθητές με αυτοπεποίθηση συμμετέχουν ενεργά στην τάξη

Οι μαθητές με αυτοπεποίθηση δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στον δάσκαλο κατά την ώρα του μαθήματος, καθώς αναπτύσσουν τη θέληση να πετύχουν και να ξεπεράσουν τους άλλους. Είναι πιο συγκεντρωμένοι και δεν διστάζουν να διατυπώνουν ερωτήσεις. Η διατύπωση ερωτήσεων στην τάξη απαιτεί θάρρος και αυτοπεποίθηση, καθώς πρόκειται να διακόψει τη ροή του μαθήματος. Από την άλλη πλευρά, ένας μαθητής με χαμηλή αυτοπεποίθηση είναι πολύ πιθανό να μην προβεί στην επίλυση των αποριών του. Έτσι λοιπόν, η νέα γνώση δεν γίνεται κτήμα του, καθώς στερείται της καθοδήγησης από τον δάσκαλό του που σε άλλη περίπτωση, θα φώτιζε τα δυσνόητα σημεία της νέας ενότητας.

Αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις

Οι μαθητές με αυτοπεποίθηση δημιουργούν εύκολα κοινωνικές σχέσεις με συμμαθητές και συμμετέχουν σε συζητήσεις. Αυτό το είδος της σύμπραξης λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για να συγκρίνουν τις γνώσεις τους με τους υπόλοιπους συμμαθητές. Μέσω των συζητήσεων αναδύονται διάφορες απόψεις με αποτέλεσμα ο καθένας να αποκτά μια σφαιρική άποψη επί του θέματος. Ειδικότερα, μέσα από τη συμμετοχή τους σε μια ομάδα ενδέχεται να λαμβάνουν πληροφορίες γύρω από τις εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης, για το πιο πρόσφατο λογισμικό εκμάθησης, για ένα συγκεκριμένο βιβλίο που εμπεριέχει ζητήματα σχετικά με το αντικείμενο σπουδών τους, για ένα διαδραστικό CD που κυκλοφόρησε, για ένα σεμινάριο που διοργανώνεται γύρω από θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού, για υποτροφίες από διάφορα πανεπιστήμια και ούτω καθεξής. Έτσι λοιπόν, παραμένουν ενήμεροι για τις ευκαιρίες που ορθώνονται και προσαρμόζουν τις προσπάθειές τους για συγκεκριμένους στόχους, ενώ άλλοι μαθητές απόμακροι εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνο από τον ίδιο τους τον εαυτό, και δεν εξελίσσονται σημαντικά.

Είναι σε θέση να διατηρούν την ηρεμία τους με αποτέλεσμα να κάνουν λιγότερα λάθη στις εξετάσεις

Είναι πολύ σημαντικό οι μαθητές να γνωρίζουν ότι η βαθμολογία τους εξαρτάται κυρίως από τις γραπτές εξετάσεις και δεν στηρίζεται στο δείκτη ευφυΐας. Δεν έχει σημασία λοιπόν πόσο ευφυής είναι ένας μαθητής, αλλά το τι γράφει κατά τη στιγμή της εξέτασης. Νευρικότητα, δισταγμός και χαμηλή αυτοπεποίθηση είναι κακοί σύμβουλοι, οι οποίοι μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση και να εγείρουν δυσκολίες κατά την επίλυση ακόμη και απλών ερωτημάτων. Ένας μαθητής με αυτοπεποίθηση, ωστόσο, είναι σε θέση να διατηρήσει την ψυχραιμία του, αλλά και να αντιμετωπίσει ακόμη και ερωτήσεις για τις οποίες δεν έχει πραγματικά προετοιμαστεί! Αυτή είναι η μαγεία της αυτοπεποίθησης!

Η επιτυχία προσελκύει την επιτυχία

Οι βαθμοί στις εξετάσεις, τα χειροκροτήματα κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων, η θετική ανατροφοδότηση από τους δασκάλους τονώνουν την αυτοπεποίθηση με αποτέλεσμα οι μαθητές να παρουσιάζουν υψηλές επιδόσεις στις τελικές εξετάσεις. Μόλις εκτιμηθεί η προσπάθειά τους, οι μαθητές αμέσως αποκτούν το κίνητρο για περισσότερο διάβασμα και βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση έναντι των άλλων συμμαθητών τους. Αυτοί που γεύονται την αναγνώριση και την αποδοχή ποθούν ακόμη περισσότερη αναγνώριση και αποδοχή. Οι μαθητές αυτοί θα εργαστούν σκληρότερα για να παραμείνουν στο προσκήνιο. Η επιτυχία, ως εκ τούτου, γίνεται συνήθεια και τρόπος ζωής. Και τελικά διαθέτουν το μεγαλύτερο όπλο, για να αντιμετωπίσουν τα εμπόδια που ορθώνονται κάθε φορά, την αυτοπεποίθησή τους!

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Influence:

Η Σάννα Νάνου γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1983. Σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης…