Απαραίτητη η ανακύκλωση των μπαταριών αυτοκινήτου!
Ανακυκλώστε τις μπαταρίες του αυτοκινήτου σας… για το καλό της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος! Οι περισσότεροι έχουν ήδη συνηθίσει την ανακύκλωση των μικρών μπαταριών από τις ηλεκτρικές συσκευές… με τις μεγάλες όμως των αυτοκινήτων τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Οι γνωστοί και ως συσσωρευτές, είτε από τα σκάφη και τις μοτοσικλέτες, είτε από τα αμάξια και τις επιχειρήσεις διαθέτουν τοξικές ουσίες με καρκινογόνα δράση. Και όμως, η ανακύκλωσή τους στην Ελλάδα βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα… Ποια είναι όμως η διαδικασία της ανακύκλωσής τους και ποια τα οφέλη της;
Η διαδικασία της ανακύκλωσής και τα είδη μπαταριών
Όταν η ζωή των μπαταριών τελειώνει, το πανελλαδικό Σύστημα Διαχείρισης Συσσωρευτών (ΣΥ.ΔΕ.ΣΥΣ.) και οι ειδικοί κάδοι συλλογής αναλαμβάνουν δράση. Εδώ και πέντε χρόνια, το ΣΥ.ΔΕ.ΣΥΣ. είναι υπεύθυνο για να παραλαμβάνει και να ανακυκλώνει τις μπαταρίες μολύβδου-οξέος και νικελίου-καδμίου που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί. Τα φορτηγά της ΜΚΟ παραλαμβάνουν τους κάδους ανακύκλωσης και τα οδηγούν με ασφάλεια στα κέντρα συλλογής και στα ανακυκλωτήρια. Όμως τα είδη που ανακυκλώνονται είναι τα εξής:
- συσσωρευτές εκκίνησης (οχήματα, μοτοσικλέτες, σκάφη θαλάσσης κ.ά.)
- συσσωρευτές ερμητικά κλεισμένοι (alarm, ειδικές εγκαταστάσεις κ.ά.)
- συσσωρευτές έλξης (κλαρκ βιομηχανικά, μεταφοράς κ.ά.)
- στατικοί συσσωρευτές (τροφοδοσίας τηλεφωνικών εγκαταστάσεων, UPS κ.ά.)
- συσσωρευτές νικελίου-καδμίου (χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία, έχουν υψηλή αντοχή).
Τα οφέλη της ανακύκλωσης συσσωρευτών
Όταν η ανακύκλωση των μικρών μπαταριών είναι απαραίτητη, τότε η ανακύκλωση των μπαταριών από τα αυτοκίνητα είναι καθοριστική για το περιβάλλον! Κάθε συσσωρευτής που δεν ανακυκλώνεται καταστρέφει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τη φύση. Με άλλα λόγια, αν ο κάθε υπεύθυνος φερόταν υπεύθυνα, τότε θα μειωνόταν κατά 75% η ρύπανση της ατμόσφαιρας, του εδάφους και των νερών της θάλασσας από επικίνδυνες ουσίες. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι το θειικό οξύ που περιέχεται σε ένα συσσωρευτή οδηγεί στην αλλοίωση υπογείων υδάτων και την πρόκληση θανάτου στο θαλάσσιο κόσμο.
Παράλληλα, η υπερβολική έκθεση στο μόλυβδο μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα σε βασικά όργανα, όπως στο κεντρικό νευρικό και κυκλοφοριακό σύστημα. Όμως ο μόλυβδος συμφέρει και οικονομικά! Ειδικότερα, αποτελεί ένα από τα ελάχιστα προϊόντα που έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν αυτούσια, καθώς η τιμή του κατευθύνεται ανάλογα με το χρηματιστήριο. Περίπου ένας τόνος μόλυβδου ισούται με 132 επαναχρησιμοποιημένες μπαταρίες αυτοκινήτου. Με άλλα λόγια, αν καταφέρναμε ως χώρα να ανακυκλώνουμε όλους τους συσσωρευτές, θα είχαμε έσοδα πάνω από 19 εκ. ευρώ!
Οι υπόλοιπες μπαταρίες οδηγούνται…
…στο παράνομο εμπόριο, τις θάλασσες ή τις χωματερές! Κάθε δρόμος όμως φτάνει στο αδιέξοδο της μόλυνσης του περιβάλλοντος και του κινδύνου της υγείας μας. Η αρχή του προβλήματος ξεκινάει από τους χώρους συγκέντρωσης των συσσωρευτών, όπως είναι τα συνεργεία, που για να αποφύγουν τη γραφειοκρατία, τους προσφέρουν σε ρακοσυλλέκτες και λένε «όχι» στο ΣΥ.ΔΕ.ΣΥΣ. Οι περισσότεροι αδειάζουν τα επικίνδυνα υγρά των χρησιμοποιημένων μπαταριών αυτοκινήτου στο έδαφος ή τη θάλασσα, ώστε να ελαφρύνουν το φορτίο και δεν ασχολούνται με το μόλυβδο ή το διοξείδιο του θείου που εισέρχεται στην ατμόσφαιρα. Άλλοι τις πετούν στη θάλασσα χωρίς να σκέφτονται το περιβαλλοντικό κόστος και μερικοί τις αφήνουν σε χωματερές που δεν αποτελούν ασφαλείς χώρους για τη συγκέντρωσή τους.