Μάθηση στην πρώιμη ηλικία μέσα από το παιχνίδι

Συντάκτης: Άννα Κουτσοκώστα, Παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας

Πώς θα διοχετεύσουμε στα παιδιά τις γνώσεις εύκολα και με ευχάριστο τρόπο; Πώς το παιχνίδι θα γίνει η βάση για τη μάθηση;

Παιδί και παιχνίδι είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Το παιχνίδι είναι το σημαντικότερο μέσο για το παιδί στα πρώτα του βήματα. Είναι η αφετηρία για την εξερεύνηση και ανακάλυψη του περιβάλλοντος. Το παιχνίδι είναι η βάση για όλους τους τύπουςμάθησης. Μέσα από αυτό τα παιδιά μαθαίνουν να δραστηριοποιούνται και να σκέφτονται μέσα στο γνωστικό κόσμο.

Μέσα από το παιχνίδι, το παιδί μπορεί να εκφραστεί και να αναπτυχθεί σωματικά, γνωστικά και συναισθηματικά. Ενισχύεται ακόμα κι η κοινωνική μάθηση, καθώς έρχεται σε επαφή με άλλους και μαθαίνει να συνεργάζεται και να λειτουργεί ομαδικά.

Το παιχνίδι μπορεί να είναι τόσο στοχευμένο, όσο και ελεύθερο. Προσφέρει το έδαφος ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν συνεργατικότητα, ανεξαρτησία υπευθυνότητα και υπομονή.

Έτσι, λοιπόν και με στόχο την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού, προτείνουμε τις παρακάτω δραστηριότητες:

1) Πύργους με τουβλάκια: Παροτρύνουμε το παιδί καθώς φτιάχνει πύργους να μετράει και πόσα τουβλάκια έχει. Με αυτό εξασκεί τη λεπτή κινητικότητα και τις μαθηματικές έννοιες.

2) Βρες το μέγεθος: Έχουμε στη διάθεσή μας 3 μπάλες διαφορετικών μεγεθών. Τις τοποθετούμε στη σειρά, από τη μικρότερη στη μεγαλύτερη. Το παιδί πρέπει να μας δείξει τη μικρή, τη μεσαία και τη μεγάλη μπάλα. Ανάπτυξη μαθηματικών εννοιών με τη χρήση μεγέθους.

3) Κουτάκι που είσαι; : Καθόμαστε μπροστά από μια καρέκλα. Τοποθετούμε ένα κουτάκι πάνω στην καρέκλα, ένα κάτω, ένα μπροστά και ένα πίσω. Αφού εισάγουμε στο παιδί τις έννοιες αυτές, του ζητάμε κάθε φορά να μας φέρει το συγκεκριμένο κουτάκι. Η δραστηριότητα αυτή βοηθάει στην εκμάθηση της έννοιας του χώρου.

4) Χρώματα στο χώρο: Καθόμαστε στο μεγαλύτερο χώρο του σπιτιού. Ξαφνικά ζητάμε από το παιδί να πιάσει ένα χρώμα στο χώρο αυτό. Με αυτό επιτυγχάνουμε αύξηση της παρατηρητικότητας, καθώς και αντίληψη του χώρου.

5) Παιχνίδι των αισθήσεων: Ετοιμάζουμε ποικιλία φρούτων σε ένα μπολ. Τα αναγνωρίζουμε μαζί με τα παιδιά και εν συνεχεία τους δένουμε τα μάτια με ένα μαντήλι. Τα παιδιά πρέπει να μαντέψουν μέσω της γεύσης, τι φρούτο είναι. Η δραστηριότητα αυτή στοχεύει στην αύξηση της αντίληψης, της συγκέντρωσης και οξύνει τη λειτουργία των αισθήσεων.

6) Δημιουργία κουκλόσπιτων: Όσον αφορά τις κοινωνικές δεξιότητες, μπορούν να αναπτυχθούν με τη δημιουργία μιας εικονικής οικογένειας και το παιχνίδι κοινωνικών ρόλων. Τα παιδιά είναι σύνηθες να μιμούνται το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον και συχνά να το αναπαριστούν στην καθημερινότητα και στα παιχνίδια τους.

7) ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ: Ανάγνωση παραμυθιών με ηθικά διδάγματα που βοηθάνε στη γνωστική αντίληψη και στη μάθηση βασικών κανόνων σωστής συμπεριφοράς.

Συνοψίζοντας, ο παιδαγωγικός ρόλος του παιχνιδιού συντελεί στην αρμονική ψυχική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού, στην καλλιέργεια όλων των δυνατοτήτων του, καθώς και στην έκφρασή του. Ακόμα συμβάλλει στην ενίσχυση της ανάπτυξης όλων των πτυχών της προσωπικότητάς του. Το παιχνίδι είναι η εργασία του παιδιού με το οποίο μεγαλώνει και αναπτύσσεται.

Συντάκτης: Άννα Κουτσοκώστα, Παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας

Influence:

Στόχος μου ως παιδαγωγός είναι να προσφέρω στα παιδιά τα κατάλληλα εφόδια για να διαμορφώσουν, με παιδεία, την προσωπικότητά τους…