Η γρηγορότερη έκθεση των μωρών σε μία ξένη γλώσσα αυξάνει την ευφυΐα τους

Συντάκτης: Saky Koulibaly

Η απλή ακρόαση δύο γλωσσών βοηθά την ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων του βρέφους προτού καν μιλήσει. Στο άρθρο που ακολουθεί, εξηγείται ο τρόπος που συμβαίνει αυτό, καθώς και πώς μπορείτε να βοηθήσετε το μωρό σας ν’ αναπτύξει τις δεξιότητες αυτές.

Μία σχετικά πρόσφατη έρευνα έχει αποδείξει ότι τα βρέφη που ανατρέφονται σε δίγλωσσο περιβάλλον αναπτύσσουν τις κύριες γνωστικές τους ικανότητες-όπως είναι η λήψη αποφάσεων και η επίλυση προβλημάτων-προτού μιλήσουν.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον και εξέτασε δεκαέξι μωρά, μισά από τα οποία προέρχονταν από αγγλόφωνο οικογενειακό περιβάλλον και τ’ άλλα μισά από αγγλόφωνο και ισπανόφωνο περιβάλλον.

Τα βρέφη ακούν μία γκάμα από φθόγγους, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται προλεκτικοί ήχοι τόσο της Αγγλικής, όσο και της Ισπανικής.

Με τη χρήση μαγνητοεγκεφαλογραφίας (MEG), η οποία βοήθησε στην ξεκάθαρη αναγνώριση των τμημάτων του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται μέσω της ηλεκτρομαγνητικής δραστηριότητας, οι ερευνητές κατέγραψαν τις αντιδράσεις των μωρών στο άκουσμα των φθόγγων.

Στο βίντεο που ακολουθεί θα παρακολουθήσετε την πιο αξιαγάπητη ομάδα ερευνώμενων: https://www.youtube.com/watch?v=TAYhj-gekqw&feature=emb_logo

Διαφοροποίηση Λόγου σε δίγλωσσα και μονόγλωσσα βρέφη 11 μηνών. (Έρευνα με Μαγνητοεγκεφαλογράφημα, δημοσιευμένη στο Developmental Science).

Συγγραφείς: Naja Ferjan Ramirez, Rey R. Ramirez, Maggie Clarke, Samu Taulu, Patricia K. Kuhle

Χρηματοδοτημένη από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, UV Life Center

Ακολουθεί το βίντεο μεταφρασμένο στα ελληνικά…

«Ονομάζομαι Naja Ramirez και είμαι ερευνήτρια στο ινστιτούτο για την επιστήμη της μάθησης και του εγκεφάλου, στο πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον.

Βρισκόμαστε στο εργαστήριο μαγνητοεγκεφαλογραφίας, όπου μαζί με τους συνεργάτες μου πραγματοποιήσαμε έρευνα στην οποία συγκρίναμε την εγκεφαλική επεξεργασία των γλωσσικών ήχων σε δίγλωσσα και μονόγλωσσα βρέφη.

Αρχικά, φέραμε τα έντεκα μηνών βρέφη στο εργαστήριο, μαζί με τους γονείς τους. Μισά από τα βρέφη ήταν από μονόγλωσσο περιβάλλον, στο οποίο ακούγονταν μόνο τ’ Αγγλικά, ενώ τα άλλα μισά, όπως το μωρό που απεικονίζεται στο βίντεο, προέρχονταν από Αγγλό-Ισπανικό γλωσσικό περιβάλλον.

Πρώτα, οι ερευνητές ετοίμασαν τα μωρά για τη συλλογή των δεδομένων. Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκε το καπέλο και ένα ειδικό στυλό ψηφιοποίησης για την καταγραφή του σχήματος του κεφαλιού του μωρού, μία διαδικασία που θα επέτρεπε τη διαρκή παρακολούθηση της θέσης του κεφαλιού κατά τη διάρκεια της κίνησής του μέσα στο μηχάνημα απεικόνισης.

Στη συνέχεια, οδηγήσαμε τα μωρά μέσα στο δωμάτιο της μαγνητοεγκεφαλογραφίας, μία μη επεμβατική, ασφαλής και εντελώς αθόρυβη διαδικασία που ανιχνεύει τις αλλαγές στο μαγνητικό πεδίο, εντοπίζοντας επακριβώς το χρόνο και το σημείο της δραστηριότητας στον εγκέφαλο.

Η συγκεκριμένη μονάδα είναι η πρώτη παγκοσμίως αποκλειστικά σχεδιασμένη για μωρά. Κατά τη συλλογή των δεδομένων, τα μωρά βρίσκονται σε μία ειδική, υπερυψωμένη πολυθρόνα κάτω από το μαγνητοεγκεφαλογράφημα, έχοντας τους γονείς τους κοντά, ενώ ακούν μία σειρά από ήχους που παράγονται από το σταθμό επεξεργασίας ψηφιακού ήχου (DWAs), κατά τη διάρκεια των οποίων παρεμβάλλονται ορισμένοι φθόγγοι στ’ Αγγλικά και τα Ισπανικά και κάποιοι που είναι κοινοί και στις δύο γλώσσες.

Παρακολουθώντας τις αντιδράσεις του εγκεφάλου στο άκουσμα των φθόγγων βρέθηκε ότι στην ηλικία των έντεκα μηνών, τα βρέφη από το μονόγλωσσο περιβάλλον ήταν εξειδικευμένα στη διεργασία των ήχων από τ’ Αγγλικά χωρίς ν’ ανταποκρίνονται στα Ισπανικά, ενώ αντίθετα τα βρέφη από τις δίγλωσσες οικογένειες ήταν εξειδικευμένα στη διεργασία και των δύο γλωσσών, των Αγγλικών και των Ισπανικών.

Αυτό δείχνει ότι έως τους έντεκα μήνες, ο ανθρώπινος εγκέφαλος εξειδικεύεται σε οποιαδήποτε γλώσσα ή γλώσσες ομιλούνται στο περιβάλλον. Ένα ακόμη σημαντικό πόρισμα ήταν το γεγονός ότι, όταν τα μονόγλωσσα βρέφη συγκρίθηκαν απευθείας με τα δίγλωσσα, τα τελευταία εμφάνισαν πιο ισχυρές αντιδράσεις στον μετωπιαίο και τον κογχομετωπιαίο φλοιό. Οι δύο αυτές περιοχές είναι συνδεδεμένες με τις δεξιότητες της εκτελεστικής λειτουργίας και ενεργοποιούνται όταν οι δίγλωσσοι ενήλικες εναλλάσσουν τις διαφορετικές χρησιμοποιούμενες γλώσσες.

Στη συγκεκριμένη έρευνα, διαπιστώθηκε ότι οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου είναι ενεργές όταν τα δίγλωσσα βρέφη απλά ακούν μία σειρά από φθόγγους και στις δύο γλώσσες. Από την πρώτη ημέρα της ζωής τους, τα βρέφη πραγματοποιούν την εναλλαγή από και προς τις δύο διαφορετικές γλώσσες, κάτι που μπορεί να σχετίζεται με την αυξημένη δραστηριότητα των περιοχών του εγκεφάλου που σχετίζονται με την εκτελεστική λειτουργία.

Η διγλωσσία, ουσιαστικά, δεν ενέχει κανένα μειονέκτημα, ενώ είναι καλύτερα να ξεκινήσει νωρίς. Τ’ αποτελέσματα ενισχύουν την αντίληψη ότι τα πολύ μικρά παιδιά, όχι μόνο μπορούν να μάθουν πολλές γλώσσες, αλλά και ότι η πρώιμη παιδική ηλικία είναι ιδανική χρονική περίοδος για να ξεκινήσουν, συμπεραίνει η Ferjan Ramirez και ο νευροεπιστήμονας Sam Wam συμφωνεί μαζί της.

Το καλύτερο όλων είναι ότι ένα παιδί μπορεί ν’ αναπτύξει δύο γλώσσες ακόμη και αν οι γονείς του δεν είναι οι ίδιοι δίγλωσσοι.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές της αμερικανικής γλωσσολογικής εταιρίας:

Αν είστε δίγλωσσος ή αν έχετε μεγαλώσει σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον, δοκιμάστε την μέθοδο «μία γλώσσα για κάθε γονιό». Ουσιαστικά, καθορίστε σε ποια γλώσσα θα επικοινωνεί ο κάθε γονιός με το παιδί. Με τον τρόπο αυτό, όλοι θα γνωρίζουν τι να περιμένουν και το μωρό θα ξέρει πώς ν’ ανταποκριθεί.

Αν δεν είστε δίγλωσσος, δεν πειράζει! Μπορείτε και πάλι να εκθέσετε το παιδί σας σε διαφορετικές γλώσσες. Πολλές είναι οι ξένες λέξεις που έχουν καθιερωθεί στα Ελληνικά. Μπορείτε για παράδειγμα, ν’ αναφέρεστε στα φαγητά που δεν είναι Ελληνικά ή να παρακολουθείτε ένα δίγλωσσο πρόγραμμα στην τηλεόραση μαζί με το παιδί σας.

Όσο το εκθέτετε σε μία ξένη γλώσσα με συνέπεια και σε παρόμοιο αντικείμενο, τόσο θα βιώνετε τα οφέλη.

Δοκιμάστε να συμμετάσχετε σε μία κοινότητα γλωσσικής ανταλλαγής https://www.mylanguageexchange.com/HowTo.asp, στην οποία θα μπορείτε, εσείς και το παιδί σας, να επικοινωνείτε με φυσικούς ομιλητές της ξένης γλώσσας. Μέσα από τη σταθερή εξάσκηση θα ωφεληθείτε τόσο εσείς όσο και το παιδί σας.

Τα μωρά που προέρχονταν από τα σπίτια με δύο ομιλούμενες γλώσσες, τα Αγγλικά και τα Ισπανικά, εμφάνισαν έντονη δραστηριότητα στον προμετωπιαίο και τον κογχομετωπιαίο φλοιό-τις περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τις εκτελεστικές λειτουργίες, όπως είναι η λήψη αποφάσεων και η επίλυση προβλημάτων.

«Τ’ αποτελέσματα μάς υποδεικνύουν ότι, προτού καν μιλήσουν τα βρέφη τα οποία μεγαλώνουν σε δίγλωσσο οικογενειακό περιβάλλον εξασκούνται στην εκτελεστική λειτουργία», εξήγησε σε δελτίο τύπου η επικεφαλής συγγραφέας Naja Ferjan Ramirez.

«Τα μωρά που ακούν δύο γλώσσες φαίνεται ότι παραμένουν ανοιχτά σε πρωτάκουστες γλώσσες για περισσότερο χρόνο σε σχέση με τα μονόγλωσσα βρέφη, γεγονός ωφέλιμο και εξαιρετικά προσαρμοστικό για τον εγκέφαλό τους» δήλωσε στην ίδια ανακοίνωση η συνεργαζόμενη συγγραφέας Patricia Kuhl.

Ένας μηχανισμός προσαρμογής που επιφυλάσσει απίστευτα οφέλη τόσο για τα βρέφη όσο και για τους ενήλικες. Πολλές έρευνες, όπως μία που υλοποιήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Πληροφόρησης για τη Βιοτεχνολογία, στις ΗΠΑ, έχουν καταδείξει ότι οι δίγλωσσοι ενήλικες εμφανίζουν καλύτερες εγκεφαλικές λειτουργίες σε σχέση με όσους μιλούν μόνο μία γλώσσα. Γεγονός το οποίο συνεπάγεται ότι οι δίγλωσσοι ενήλικες είναι περισσότερο ικανοί στην εναλλαγή της συγκέντρωσης σε διαφορετικές εργασίες, την ανάσυρση αναμνήσεων, ενώ επιδεικνύουν υψηλότερου επιπέδου δεξιότητες οργανωτικές και επίλυσης προβλημάτων. Τα δίγλωσσα παιδιά κατέχουν επίσης τις ίδιες δεξιότητες. Συν τοις άλλοις, όλες αυτές οι εγκεφαλικές λειτουργίες είναι θεμελιώδεις για τη σχολική και την ακαδημαϊκή επιτυχία, η οποία αποτελεί σημαντικό δείκτη της μακροπρόθεσμης ευτυχίας.

Η εκμάθηση μίας ξένης γλώσσας μπορεί επίσης ν’ αποτρέψει ή να καθυστερήσει την εμφάνιση εκφυλιστικών για τον εγκέφαλο νόσων, όπως είναι η άνοια ή το Αλτσχάιμερ για τους μεγαλύτερους ενήλικες.

Πηγή: Big Think (άρθρο της Laurie Vasquez)

Συντάκτης: Saky Koulibaly,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.