Πώς να δημιουργήσετε το προσωπικό σας brand στην εργασία

Συντάκτης: Αθανασία Ζημιλιάγκου

Η δημιουργία προσωπικού brand είναι μια πραγματική επένδυση. Πώς μπορείτε λοιπόν να ξεκινήσετε;  Το τέχνασμα είναι να κάνετε το προσωπικό σας brand μέρος της καθημερινής σας εργασίας. Δείτε πώς, σύμφωνα με όσα γράφει η Nahia Orduña.

Η σκληρή δουλειά με κρατούσε πάντα απασχολημένη. Ως φοιτήτρια, ανέλαβα δύο θέσεις πρακτικής άσκησης ταυτόχρονα, μόνο και μόνο για να ανακαλύψω ότι καμία από τις δύο εταιρείες δεν προσέλαβε μετά την αποφοίτησή μου. Στην πρώτη μου δουλειά σε μια μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας, έκανα τα πάντα για να ξεπεράσω τους τριμηνιαίους στόχους μου, μόνο και μόνο για να με απολύσουν μετά από τρία χρόνια. Παρά τις προσπάθειές μου, η θέση μου καταργήθηκε.

Λίγα χρόνια αργότερα, μόλις στάθηκα στα πόδια μου, μου ανατέθηκε ένα σημαντικό έργο από τον επικεφαλής του τμήματός μου σε έναν οργανισμό τηλεπικοινωνιών. Δυστυχώς, το αφεντικό μου μετακινήθηκε σε άλλη ομάδα και ο νέος επικεφαλής το εγκατέλειψε οριστικά.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις ήμουν τόσο απορροφημένη με τα καθημερινά μου καθήκοντα, τόσο πρόθυμη να ανταποκριθώ στις προσδοκίες, που δεν είχα χρόνο να σκεφτώ το προσωπικό μου brand. Κάθε φορά που άλλαζα ρόλο ή αναγκαζόμουν να μετακινηθώ για λόγους που δεν ήταν στο χέρι μου, σκεφτόμουν: «Πρέπει να αποδείξω από την αρχή ποια είμαι και τι μπορώ να κάνω».Αν είχα δημιουργήσει ένα προσωπικό brand νωρίτερα, θα με είχε γλιτώσει από το να ξεκινώ συνεχώς από το μηδέν.

Όταν οι περισσότεροι από εμάς σκεφτόμαστε «προσωπικό προφίλ», το μυαλό μας πηγαίνει σε influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που τραγουδούν, χορεύουν, ποζάρουν ή μιλούν για γυμναστική και μόδα. Αυτοί οι άνθρωποι είναι γνωστοί για την εξειδίκευσή τους. Είναι ενημερωμένοι για τις τάσεις. Τους εμπιστεύονται οι οπαδοί τους. Τι θα γινόταν αν είχατε κι εσείς το ίδιο είδος επιρροής στη δουλειά σας;

Τι θα γινόταν αν οι άνθρωποι στον τομέα σας σας αναζητούσαν για συμβουλές και έμπνευση; Σκεφτείτε τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό για την καριέρα σας.

Η ιδέα ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να δημιουργούν το δικό τους προσωπικό προφίλ έχει γίνει δημοφιλής εδώ και χρόνια – για καλό λόγο. Για εμένα, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είστε ενημερωμένοι στον κλάδο σας, γεγονός που σας καθιστά πιο ανθεκτικούς και ευέλικτους.

Σημαίνει να αναγνωρίζεστε τον μοναδικό σας εαυτό και τις ικανότητές σας και να αυξάνετε την προβολή σας, την πρόσβαση σε ευκαιρίες και την ανάπτυξή σας. Ένα θετικό προσωπικό προφίλ είναι ωφέλιμο τόσο για εσάς όσο και για τον οργανισμό σας.

Νέος κύκλος σεμιναρίων «Χτίζω το πιο θετικό μου προφίλ»: 5 σεμινάρια για να αναδείξετε την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας

Με αυτά τα δεδομένα, γιατί δεν αναπτύσσουν περισσότεροι άνθρωποι ένα τέτοιο σύστημα; Κατά την εμπειρία μου, είναι επειδή δεν έχουμε το χρόνο. Το χτίσιμο προσωπικού προφίλ είναι μια πραγματική επένδυση, και αυτό μπορεί να είναι δύσκολο αν, όπως εγώ, απολαμβάνετε να δίνετε τον εαυτό σας πλήρως στη δουλειά σας. Είναι ακόμη πιο δύσκολο για τους νέους επαγγελματίες, οι οποίοι μπορεί να έχουν λιγότερη εμπειρία για να το χτίσουν.

Διαβάστε επίσης: Personal Branding: πώς να χτίσεις το πιο θετικό προφίλ προσωπικά και επαγγελματικά

Πώς μπορείτε λοιπόν να ξεκινήσετε;  Το κόλπο είναι να κάνετε το προσωπικό σας brand  ικανοποιητικό μέρος της καθημερινής σας εργασίας. Δείτε πώς.

 1) Ορίστε το προσωπικό σας brand.

Όταν εργαζόμαστε για εταιρείες, είναι εύκολο να απορροφηθούμε από την κουλτούρα και να αναμειγνύουμε την ταυτότητά μας με εκείνη των οργανισμών μας.

Ήμουν πάντα πολύ περήφανη για τους εργοδότες μου. Μου αρέσει να φοράω τα εταιρικά χρώματα και να χρησιμοποιώ την εταιρική ορολογία. Αν αυτό ισχύει και για εσάς, πώς αναπτύσσετε ένα προσωπικό brand που να διακρίνεται μέσα σε αυτή την ευρύτερη εταιρική ταυτότητα;

Πρέπει να προσδιορίσετε τρία πράγματα:

α) τη μοναδικότητά σας

pos_na_xtisete_to_prosopiko_sas_profil_sthn_ergasia

Ποια είναι η μοναδική οπτική που φέρνετε στον οργανισμό; Σκεφτείτε το εύρος της διαθεματικής σας ταυτότητας: το υπόβαθρο, την κουλτούρα, τη φυλή, την εθνικότητα, το φύλο, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την τάξη, την κάστα, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις κ.ο.κ.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους παράγοντες, αναρωτηθείτε: Πώς επηρεάζει η ταυτότητά μου την κατανόηση του κόσμου και αυτής της επιχείρησης; Τι μπορώ να προσφέρω που κανείς άλλος δεν μπορεί; Οι διαφορές σας είναι οι υπερδυνάμεις σας.

β) τις αξίες σας

Τι υποστηρίζετε; Ποια προβλήματα – παγκόσμια, εγχώρια ή σε κοινοτικό επίπεδο – σας απασχολούν; Σε ποιους σκοπούς πιστεύετε; Για να εμπνευστείτε, ρίξτε μια ματιά στις εκθέσεις UN Global Issues ή PWC. Η κλιματική αλλαγή, η ισότητα, η υγεία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η αναστάτωση, η βιωσιμότητα – αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα αιτιών που μπορεί να καθοδηγούν τις ενέργειές σας ή να σας δίνουν μια αίσθηση σκοπού στην εργασία σας.

γ) τη συνεισφορά σας

Δεδομένης της επιχειρηματικής σας εμπειρίας ή των σπουδών σας, τι μπορείτε να προσφέρετε στον κλάδο σας; Για παράδειγμα, ίσως έχετε σπουδάσει ψυχολογία και έχετε γνώσεις σχετικά με την ανθρώπινη συμπεριφορά που σας επιτρέπουν να προσφέρετε πολύτιμα σχόλια στις ομάδες μάρκετινγκ.

Ίσως είστε σχεδιαστής UX που καταλαβαίνει πώς να δημιουργήσει πιο προσιτά προϊόντα. Ή ίσως το ταλέντο σας είναι η ανάλυση και ξέρετε πώς να αφηγείστε ιστορίες βασισμένες σε δεδομένα σχετικά με το γιατί μια επιχειρηματική στρατηγική λειτουργεί ή δεν λειτουργεί.

Όποιος κι αν είναι ο τομέας της εξειδίκευσής σας, πώς τον χρησιμοποιείτε για να προσθέσετε αξία στην ατομική σας εργασία, στην ομάδα σας ή στον τομέα σας γενικότερα;

Το συνδυασμένο αποτέλεσμα αυτών των τριών στοιχείων συνθέτουν το προσωπικό σας προφίλ.

Για παράδειγμα, είμαι μια γυναίκα με πάθος για την τεχνολογία, με διεθνές υπόβαθρο, που έχει βιώσει τις προκλήσεις του να είσαι εργαζόμενη μητέρα και να μεταναστεύεις σε μια νέα χώρα (μοναδικότητα).

Υποστηρίζω την ισότητα και θέλω να βοηθήσω ανθρώπους με διαφορετικό υπόβαθρο να βρουν καλές θέσεις εργασίας στον ψηφιακό μας κόσμο (αξίες). Είμαι επικεφαλής μιας τεχνικής ομάδας σε μια εταιρεία τεχνολογίας και οι άνθρωποι έρχονται σε μένα για συμβουλές καριέρας – συμβουλές σχετικά με το πώς να μπουν στην τεχνολογία ή πώς να αναβαθμίσουν το εργατικό δυναμικό τους (εξειδίκευση).

Σε συνδυασμό, αυτά τα στοιχεία της επαγγελματικής και προσωπικής μου ταυτότητας δημιουργούν ένα προσωπικό brand, που είναι εντελώς μοναδικό για εμένα, τις αξίες μου και την εμπειρογνωμοσύνη μου.

Online σεμινάριο Believe in You: Personal Branding

 Τι γίνεται αν δεν είστε ακόμα ειδικός; Μην ανησυχείτε: Μιλάμε για την οικοδόμηση μιας επαγγελματικής προσωπικής ταυτότητας, και αυτό σημαίνει ότι όλα είναι δυνατά με τον καιρό και τη μάθηση. Ακόμη και αν δεν γνωρίζετε ή δεν έχετε αναπτύξει τις δεξιότητες που χρειάζεστε για να γίνετε «ειδικός», σίγουρα μπορείτε να συνεισφέρετε σε κάτι.

Απλώς πρέπει να αποφασίσετε τι είναι αυτό, πόσα μπορείτε να προσφέρετε αυτή τη στιγμή και να δεσμευτείτε να αναπτύξετε τον εαυτό σας σε αυτόν τον τομέα. (Δεν πειράζει αν αυτό αλλάζει ή εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου).

3) Συνδεθείτε με συναδέλφους που έχουν παρόμοια ενδιαφέροντα.

Το να κάνετε το προφίλ σας μέρος της δουλειάς σας είναι μια εξαιρετική αρχή – αλλά δεν μπορείτε να το κάνετε μόνοι σας. Χρειάζεστε συναδέλφους με παρόμοια ενδιαφέροντα για να σας εμπνεύσουν, να σας υποστηρίξουν, να διαμορφώσουν το μήνυμά σας, να φέρουν νέες προοπτικές και να αμφισβητήσουν τις ιδέες σας, ώστε να μπορέσετε να τις βελτιώσετε.

Για παράδειγμα, αν ενδιαφέρεστε να δημιουργήσετε ένα εργασιακό περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς για τους εργαζόμενους πρώτης γενιάς και αυτό αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητάς σας, με ποιον μπορείτε να συνδεθείτε στην εταιρεία για να σας βοηθήσει να αναπτύξετε αυτόν τον στόχο, να ανταλλάξετε ιδέες και να αρχίσετε να χτίζετε μια πραγματική κοινότητα; Πολλοί οργανισμοί διαθέτουν ομάδες πόρων εργαζομένων που επικεντρώνονται στη δημιουργία ασφαλών χώρων για διαφορετικές ταυτότητες. Αυτό μπορεί να είναι ένα καλό μέρος για να ξεκινήσετε.

Ομοίως, αν η ταυτότητά σας επικεντρώνεται περισσότερο σε ένα περιβαλλοντικό, πολιτικό ή θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, εξετάστε αν η εταιρεία σας μπορεί να έχει ήδη υπάρχουσες ομάδες συζήτησης γύρω από αυτά τα θέματα. Μπορείτε επίσης να βρείτε υπαλλήλους με τις ίδιες ιδέες αναζητώντας στο διαδίκτυο τα στοιχεία «όνομα εταιρείας» + «κοινωνικό ζήτημα» και βλέποντας αν κάποιος συνάδελφός σας έχει δημοσιεύσει κάτι για το θέμα – σε κάποιο άρθρο ή ακόμη και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μην ντρέπεστε να προσκαλέσετε τους ανθρώπους που σας εμπνέουν να συνδεθείτε σε έναν «εικονικό» καφέ για να μάθετε περισσότερα.

Τέλος, μπορείτε να αναλάβετε πρωτοβουλία και εσείς οι ίδιοι. Μοιραστείτε άρθρα ή βίντεο που σας ενθουσιάζουν με τα μέλη της ομάδας σας ή οργανώστε ένα «γεύμα μάθησης» για θέματα που ταιριάζουν με το brand σας. Αυτό θα επιτρέψει σε ανθρώπους με παρόμοιες ιδέες να έρθουν σε εσάς, θα σας βοηθήσει να διευρύνετε τον στενό σας κύκλο και ποιος ξέρει, ίσως ακόμη και να συνδεθείτε με νέους μέντορες.

4) Δημιουργήστε και μοιραστείτε περιεχόμενο.

Γνωρίζετε νέους ανθρώπους και εργάζεστε σε νέες πρωτοβουλίες. Τώρα έρχεται το ουσιαστικό μέρος: η δημιουργία και η κοινή χρήση περιεχομένου. Σκεφτείτε το ως εξής: Οι άνθρωποι μετακινούνται. Τα έργα ολοκληρώνονται ή τερματίζονται. Αν συμβεί αυτό, μπορεί να καταλήξετε όπως εγώ στις αρχές της καριέρας μου, ξεκινώντας από το μηδέν.

Σίγουρα, μπορείτε να ενημερώσετε το βιογραφικό σας και το προφίλ σας στο LinkedIn για να αντικατοπτρίζουν το έργο σας, αλλά αν δεν έχετε περιεχόμενο που να παρουσιάζει αυτό το έργο, κανείς δεν θα ξέρει τι πραγματικά κάνατε ή τι πραγματικά αντιπροσωπεύετε.

Αφιερώστε μία ή δύο ώρες στο τέλος της ημέρας ή της εβδομάδας σας (ή όποτε σας βολεύει περισσότερο) για τη δημιουργία περιεχομένου. Ένας εύκολος τρόπος για να ξεκινήσετε είναι η αναδημοσίευση άρθρων ή ειδήσεων που ταιριάζουν με το προφίλ σας σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το LinkedIn και το Twitter. Ωστόσο, μην πατάτε απλώς το “retweet”. Προσθέστε τη δική σας οπτική γωνία κατά την ανάρτηση. Με την πάροδο του χρόνου, θα νιώθετε όλο και πιο άνετα να διατυπώνετε τις σκέψεις σας με λέξεις και ίσως να εμπνευστείτε για να δημιουργήσετε τα δικά σας κομμάτια σκέψης, αναρτήσεις σε κοινωνικά δίκτυα ή βίντεο σχετικά με αυτά τα θέματα.

Φυσικά, η δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου απαιτεί περισσότερο χρόνο και προσπάθεια. Αλλά αν η άποψή σας είναι στοχαστική, ηθική, καλά τεκμηριωμένη (υποστηριζόμενη από στοιχεία) και φρέσκια, οι άνθρωποι θα ανταποκριθούν.

Η προσωπική σας ταυτότητα θα αναπτυχθεί αργά, αλλά οργανωμένα. Να είστε προετοιμασμένοι ότι οι άνθρωποι θα σας παρέχουν ανατροφοδότηση – θετική και αρνητική – και κριτική. Ακριβώς όπως εσείς μοιράζεστε ελεύθερα τις σκέψεις σας, έτσι και οι άλλοι θα μοιραστούν τις δικές τους.

pos_na_xtisete_to_prosopiko_sas_profil_sthn_ergasia

Βάλτε ως στόχο από αυτήν την ανατροφοδότηση να μάθετε, να εμπνευστείτε, να επανεξετάσετε τις απόψεις ή τις ιδέες σας, να σκεφτείτε νέες προοπτικές και να δημιουργήσετε κάτι πιο δυνατό την επόμενη φορά.

Τέλος, καθώς προσεγγίζετε ανθρώπους και αποκτάτε μεγαλύτερη προβολή, μπορείτε να αναμένετε περισσότερες ευκαιρίες για να ασκήσετε το brand σας. Αυτό μπορεί να μοιάζει με το να είστε ομιλητής στην εταιρική σας συνάντηση ή να παραδίδετε ομιλίες εσωτερικά ή σε εξωτερική εκδήλωση.

Με αυτές τις προσκλήσεις θα σας ζητηθεί να δημιουργήσετε νέο περιεχόμενο ως μέρος της δουλειάς σας και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε επαναλήψεις αυτής της δουλειάς όταν αναπτύσσετε νέες ιδέες για δημοσίευση ή ανάρτηση.

Να θυμάστε: ποτέ δεν είστε «πολύ απασχολημένοι» για να ασχοληθείτε με το προσωπικό σας brand. Μόλις το κάνετε μέρος της καθημερινής σας δουλειάς, θα σας δημιουργηθεί εύκολα και θα αναπτυχθεί από εκεί και πέρα.

Συντάκτης: Αθανασία Ζημιλιάγκου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.