Ο σχεδιασμός του γκαράζ

Συντάκτης: Ανδρέας Φράγκος

Ένα σπίτι είναι ολοκληρωμένο και καλοσχεδιασμένο, όταν διαθέτει ένα λειτουργικό και εργονομικό γκαράζ. Ο χώρος για τα αυτοκίνητα πέφτει συχνά θύμα παραμέλησης και οι ένοικοι δυσκολεύονται να παρκάρουν και να ξεπαρκάρουν. Ποιος είναι λοιπόν, ο σωστός σχεδιασμός ενός γκαράζ;

Η χρήση του γκαράζ

Κατ’αρχας, το γκαραζ δεν είναι κάτι ξεκομμένο από το κτίριο. Βρίσκεται στο υπόγειο και συνήθως φιλοξενεί τις αποθήκες και το λεβητοστάσιο. Ένας ταλαντούχος αρχιτέκτονας δεν αφήνει καμία λεπτομέρεια να πάει χαμένη, εφόσον επιθυμεί να δημιουργήσει μια βιωματική εμπειρία υψηλής ικανοποίησης.

Σχετικά με την είσοδο και την έξοδο

Ένα θέμα-κλειδί, είναι η άνετη και ασφαλής είσοδος και έξοδος των αυτοκινήτων είτε αυτά είναι χαμηλά, είτε είναι μεγάλα, όπως τα τζιπ. Απαιτούνται στοιχειώδεις γνώσεις συγκοινωνιολογίας και οδοποιίας, για να ελεγχτούν έγκαιρα οι ακτίνες ελιγμού, η κλίση της ράμπας και η προσαρμογή της στο υπόγειο όπως επίσης και οι διατομές των πιο στενών σημείων, ώστε να μη συμβαίνουν ατυχήματα.

Η σωστή εργονομία των θέσεων στάθμευσης

Η εργονομία είναι επίσης ένα μεγάλο κεφάλαιο μελέτης. Η κίνηση των οχημάτων πρέπει να κάνει πλήρη και αποδοτική αξιοποίηση κάθε τετραγωνικού μέτρου. Οι θέσεις στάθμευσης πρέπει να είναι σωστά και έξυπνα χωροθετημένες. Οι επιμέρους θέσεις και τα ύψη των διακοπτών του φωτισμού και των ανιχνευτών κίνησης, πρέπει να ακολουθούν την πορεία των οχημάτων και των πεζών μέσα στο χώρο στάθμευσης.

Ο σωστός φωτισμός

Ο καλός φωτισμός είναι τεράστιο επίτευγμα. Παλιότερα, οι εργολάβοι οικοδομών, έκαναν μεγάλες εκπτώσεις στην ποιότητα και την ένταση των φωτιστικών. Πλέον, με την υπερεντατική χρήση των ΙΧ επιδιώκεται δυνατός φωτισμός προς όλες τις γωνίες, ώστε το παρκάρισμα να είναι απλή και εύκολη διαδικασία.

Αερισμός

Μια ακόμη πρόκληση είναι να υπάρχει επαρκής και καλός αερισμός. Το κενό προς το ισόγειο που φέρνει αέρα ,πρέπει να είναι αρκετά μεγάλο και να έχει μελετηθεί ανάλογα με την επιφάνεια του υπογείου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, καλό είναι να προβλέπονται και μηχανικοί αεριστήρες σε σημεία που μπορούν να φέρνουν αέρα από την επιφάνεια.

Πυρασφάλεια

Κρίσιμο θέμα είναι η πυρασφάλεια. Ο νέος κανονισμός πυροπροστασίας είναι λεπτομερής και αυστηρός. Τυχόν αμέλειες ή σφάλματα, μπορούν να είναι αιτίες αγωγής προς τον κατασκευαστή. Τόσο η παθητική πυροπροστασία, όσο και η ενεργητική πυροπροστασία, οφείλουν να τηρούν όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές. Πόρτες με αντοχή στην φωτιά, σύστημα καταιονιστήρων, πιστοποιημένα εξαρτήματα και ανιχνευτές πυρός, κουμπιά συναγερμού και πυροσβεστήρες, είναι οι βασικές ανάγκες για να υπάρχει πυρασφάλεια στο κτίριο.

Ηχομόνωση

Ο θόρυβος και μέσα στο γκαράζ και έξω από το γκαράζ, είναι μεγάλο πρόβλημα ιδιαίτερα αν στο ισόγειο υπάρχουν διαμερίσματα. Μια απλή λύση που σπάνια εφαρμόζεται είναι μια ενισχυμένη πόρτα για την είσοδο από το υπόγειο στο ισόγειο. Επίσης μια ποιοτική και καλοσυντηρημένη γκαραζόπορτα, εγγυάται χαμηλά επίπεδα θορύβου.

Χρώματα – σήμανση

Ενδιαφέρον έχουν και τα χρώματα. Θα έχετε δει σε ιδιωτικά επί πληρωμή γκαράζ πόσο οργανωμένα είναι όλα και τι σημασία έχουν τα έντονα χρώματα στο δάπεδο, στις κολώνες και στις εισόδους. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και στα γκαράζ των οικοδομών, ακόμη και αν δεν το επιβάλλουν οι κανονισμοί. Τόσο η ασφάλεια όσο και η άνεση επηρεάζονται από τις χρωματικές επιλογές. Ένα σύγχρονο γκαράζ σχεδιάζεται για να δίνει ένα ευχάριστο αίσθημα και να καθοδηγεί τον οδηγό και τον πεζό σε κάθε του κίνηση. Γι’ αυτό ακόμα και η σήμανση εντός του υπόγειου χώρου παίζει ρόλο.

Τελικά ένας όμορφος και ευρύχωρος υπόγειος χώρος στάθμευσης είναι μια εξαιρετική επένδυση που μας απαλλάσσει από πολύ άγχος, αναίτια έξοδα για τυχόν γρατζουνιές και προστατεύει παράλληλα την κινητή και ακίνητη περιουσία μας. Έτσι, κρίνεται αναγκαία η παρουσία ενός ορθά σχεδιασμένου και δομημένου γκαραζ, για την εύρυθμη λειτουργία όλου του οικήματος.

Συντάκτης: Ανδρέας Φράγκος,

Influence:

Είμαι πολιτικός μηχανικός με σημαντική εμπειρία. Έχω πάθος με την ελεύθερη διάδοση και μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών…