Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας. Τα πάντα πρέπει να γίνονται σε προκαθορισμένο χρόνο, χωρίς καθυστερήσεις και άσκοπα διαλείμματα. Αυτό μας …
Πώς γίνεται εφικτή η διαχείριση χρόνου
Νιώθετε πως δεν φτάνουν οι 24 ώρες που έχει η μέρα; Διαρκώς σκέφτεστε πολλά πράγματα που θέλετε να κάνετε αλλά δεν έχετε τον χρόνο;
Τι είναι η διαχείριση χρόνου;
Ακόμα και αν δεν τον γνωρίζατε μέχρι τώρα, η διαχείριση χρόνου είναι δεξιότητα, η οποία μάλιστα διδάσκεται. Αυτό κατέδειξε στο σεμινάριο της Τετάρτης η Εύη Ξυραφά, με θέμα τη Διαχείριση χρόνου, το οποίο αποτελεί το πρόγευμα για να δεχτούμε τη χαρά στη ζωή μας.
Online Σεμινάριο Believe in You: «Φέρνω χαρά στη ζωή μου»
Η διαχείριση χρόνου σημαίνει ότι μπορούμε να κάνουμε όσα θέλουμε και όσα χρειάζεται να κάνουμε σε συνδυασμό με την ικανοποίηση των προσωπικών αναγκών μας. Ο χρόνος είναι πόρος, και αυτό σημαίνει ότι η διαχείριση χρόνου συνεπάγεται τη διαχείριση άλλων δύο πόρων, του χρήματος και της ενέργειας. Για να υπάρξει η κατάλληλη ισορροπία, θα πρέπει να γίνεται σωστή κατανομή των πόρων. Η λάθος κατανομή τους, όμως, δημιουργεί ανισορροπίες, οι οποίες ωθούν στη δημιουργία συναισθημάτων όπως το άγχος και ο θυμός. Όταν παραπονούμαστε ότι δεν μας φτάνει ο χρόνος, αυτό συμβαίνει λόγω έλλειψης εκπαίδευσης στη διαχείρισή του.
Εμπόδια στη σωστή διαχείριση του χρόνου
Ένα πολύ βασικό εμπόδιο είναι η έλλειψη διεκδικητικότητας. Φοβούμαστε να πούμε «όχι» στις επιπλέον εργασίες, επειδή σκεφτόμαστε ότι θα μας αντιμετωπίσουν αρνητικά. Αυτό είναι που μας κάνει να ντρεπόμαστε να κλείσουμε πρώτοι μια συζήτηση! Φυσικά, ως άμεση συνέπεια προκύπτει το άγχος για να τα προλάβουμε όλα, το οποίο οξύνεται επειδή δεν είμαστε τόσο αποτελεσματικοί όσο θέλουμε.
Άλλο ένα αίτιο είναι η αναβλητικότητα. Η αναβλητικότητα συνδέεται τόσο με το άγχος που μας προκαλούν οι εργασίες και τις αφήνουμε στην άκρη μέχρι να έρθει η «κατάλληλη στιγμή». Το βασικότερο μάθημα στη διαχείριση χρόνου, όμως, είναι ότι κάθε λεπτό μετράει.
Αναλόγως με τη φύση ενός επαγγέλματος, η αδυναμία ανάθεσης αρμοδιοτήτων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην κακή διαχείριση του χρόνου. Καθώς θεωρούμε ότι εμείς γνωρίζουμε κάτι καλύτερα ή ότι θα γίνουμε βάρος σε άλλους, διστάζουμε να ζητήσουμε από άλλους να μας βοηθήσουν. Όπως είναι φανερό, τα περισσότερα εμπόδια είναι κατά βάση νοητικά και ψυχολογικά.
Τελικά υπάρχει λύση για τη διαχείριση του χρόνου;
Φυσικά, και αυτό αποδείχθηκε περίτρανα στο σεμινάριο. Για να μπούμε στη ρίζα του προβλήματος σχετικά με τη διαχείριση του χρόνου, θα πρέπει να θέσουμε καίριες ερωτήσεις στον εαυτό μας, ξεκινώντας από το κατά πόσον θέλουμε να κάνουμε κάτι που μας ζητάνε και φτάνοντας στο σχεδιασμό των στόχων μας για την επόμενη πενταετία ή έστω διετία. Το ζητούμενο είναι να μην ορίζουν οι άλλοι τον χρόνο μας, αλλά εμείς οι ίδιοι και να πορευόμαστε βάσει αυτού.
Δεν λέγεται άδικα ότι ο χρόνος είναι χρήμα, καθώς αν κοστολογήσουμε τον χρόνο μας, θα δούμε κατά πόσον αξίζει να τον θυσιάσουμε για κάτι. Επιπλέον, η ατζέντα μας είναι πολύτιμος σύμμαχός μας, ειδικά όταν σημειώνουμε όχι μόνο όσα έχουμε να κάνουμε σε καθημερινή βάση, αλλά και όσα πραγματικά κάνουμε. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να δούμε πώς ροκανίζουμε τον χρόνο χωρίς να το καταλάβουμε.
Από αυτό το σημείο και πέρα, γιατί να μην τολμήσουμε και έναν ετήσιο προγραμματισμό; Όπως κάνουμε τον προϋπολογισμό του έτους για τα χρήματά μας, γιατί να μην κάνουμε το ίδιο και για τον χρόνο;