Η ανάπτυξη δεξιοτήτων είναι πολύ σηματική στη σύγχρονη ανταγωνιστική αγορά εργασίας. Τι πρέπει να κάνουμε, ώστε να ενισχύσουμε το επαγγελματικό …
Πώς χτίζω το επαγγελματικό μου προφίλ
Για τους ελεύθερους επαγγελματίες το να χτίσουν το επαγγελματικό τους προφίλ είναι “εκ των ων ουν άνευ”. Είναι απολύτως απαραίτητο δηλαδή! Ωστόσο, ακόμα και για τους υπαλλήλους στον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα είναι σημαντικό, αν όχι απαραίτητο, γιατί ποτέ δεν ξέρεις πώς τα φέρνει η ζωή.
Η έννοια της απασχολησιμότητας είναι το στοιχείο-κλειδί της επιτυχίας των εργαζομένων στις συνθήκες του σήμερα. Σημαίνει το να φροντίζει κάθε εργαζόμενος να παραμένει απασχολήσιμος. Δηλαδή να κρατάει το βιογραφικό του up to date, με τέτοιο τρόπο, ώστε ό,τι κι αν συμβεί να μπορεί αν βρει δουλειά.
Με άλλα λόγια σημαίνει να παραμένεις επίκαιρος στην αγορά εργασίας, όπως κι αν αλλάζει ή εξελίσσεται. Για να το πετύχεις αυτό, θα πρέπει να χτίζεις και να διατηρείς φρέσκο το επαγγελματικό σου προφίλ. Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Με στοχοθεσία,σχεδιασμό, οργάνωση και διαχείριση χρόνου.
Βήμα 1- Στοχοθεσία. Κατ’ αρχάς ξεκινάμε από τους στόχους μας. “ Εν αρχή είναι είναι ο στόχος”.
- Τι επάγγελμα θέλουμε να ασκήσουμε και για ποιο λόγο;
- Πώς ταιριάζει το συγκεκριμένο επάγγελμα στο δικό μας προφίλ;
- Στην προσωπικότητά μας, τα δυνατά και αδύνατα σημεία μας, τα πάθη, τις αξίες και τα κίνητρά μας;
- Αν ταιριάζει, καλώς να το στοχεύσουμε. Αν όχι, ας παραμείνουμε στο βήμα 1.
Στοχοθεσία σημαίνει να θέσουμε έναν ξεκάθαρο στόχο, με προδιαγραφές SMART.
- Τι θέλω να γίνω, πώς θα το πετύχω, μέχρι πότε;
- Είναι εφικτό στο χρόνο που θέτω;
- Αν όχι, τι θα κάνω; Θα αλλάξω το στόχο ή θα αλλάξω την προθεσμία;
- Στόχος χωρίς smart προϋποθέσεις… είναι όνειρο, είναι ευσεβής πόθος. Δεν είναι πάντως στόχος.
Βήμα 2- Σχεδιασμός. Μετά τη στοχοθεσία, εύλογα ακολουθεί ο σχεδιασμός. Απαντάει στο ερώτημα πώς θα πετύχω το στόχο μου;
- Με τι βήματα, ποια ακολουθία και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
- Για παράδειγμα, αν για το στόχο μου απαιτείται πτυχίο σπουδών που δεν διαθέτω, με ποιο τρόπο θα το αποκτήσω; Θα δώσω Πανελλήνιες; Θα ξαναδώσω Πανελλήνιες; Θα πάω σε ιδιωτικό κολλέγιο ή θα φύγω στο εξωτερικό;
- Τι πόρους θα χρειαστώ για να το πετύχω;
- Τους διαθέτω αυτή τη στιγμή; Αν όχι, τι θα κάνω για να τους αποκτήσω;
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης ποιοτικά κριτήρια, εκτός από ποσοτικά.
- Δηλαδή τι φήμη θέλω να χτίσω γύρω από το όνομά μου;
- Πώς θέλω να μιλάνε για μένα οι πελάτες, οι συνεργάτες ή οι εργοδότες μου;
Η επαγγελματική φήμη είναι το πολυτιμότερο περιουσιακό στοιχείο για έναν ελεύθερο επαγγελματία. Με βάση αυτό τον επιλέγουν στην αγορά, ακόμα κι αν δεν το γνωρίζει. Σε επίπεδο επιχειρήσεων μάλιστα η επαγγελματική φήμη, το λεγόμενο brand, έχει οικονομική αξία. Πουλιέται δηλαδή ως περιουσιακό στοιχείο, όπως η γη ή εξοπλισμός. Είναι ο γνωστός “αέρας” που αγοράζαμε παλιά. Ίσως και ακόμα.
Βήμα 3- Οργάνωση. Η οργάνωση περιλαμβάνει το να μαζέψουμε τους πόρους που απαιτούνται και να τους οργανώσουμε, για να μπουν σε εφαρμογή για την εκπλήρωση του στόχου μας.
- Για παράδειγμα πώς θα χτίσουμε τη φήμη μας;
- Τι πελάτες θέλουμε να κυνηγήσουμε;
- Πώς θα τους αποκτήσουμε;
- Τι δίκτυο γνωριμιών πρέπει να χτίσουμε, ώστε να φτάσουμε και στους πελάτες που θέλουμε;
- Τι δημοσιεύματα θέλουμε να γίνουν για το όνομά μας; Θα τα πληρώσουμε για να τα αποκτήσουμε ή θα τα κερδίσουμε με άλλο τρόπο;
- Τι συνεργάτες θα χρειαστούμε;
- Θα χρειαστούμε εθελοντές ή άτομα για πρακτική άσκηση; Πώς θα τους προσεγγίσουμε;
- Πώς θα αξιοποιήσουμε τη δύναμη των social media;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πώς πρέπει να προωθεί τη δουλειά του ο ελεύθερος επαγγελματίας μέσω των social media;
- Γνωρίζουμε να τα χειριζόμαστε ή θα πρέπει να προσλάβουμε έναν επαγγελματία ή να εκπαιδευτούμε κατάλληλα;
Το καθοριστικό βήμα της επιτυχίας είναι η σωστή οργάνωση. Πολλοί έδώ πάσχουν, αλλά το αγνοούν. Σε αυτό το σημείο, πολύτιμη είναι βοήθεια ενός συμβούλου καριέρας ή συμβούλου επιχειρήσεων, που θα σε βοηθήσει να θέσεις τα σωστά βήματα με επαγγελματικό τρόπο.
- Αξίζει την επένδυση γιατί θα σου εξοικονομήσει χρόνο, χρήμα, κόπο και ενέργεια.
- Επίσης μπορεί να σε γλιτώσει από επώδυνα λάθη. Σίγουρα αξίζει να τον προσθέσεις στην οργάνωση.
- Αν δεν ξέρεις που να τον βρείς, τότε η έρευνα αγοράς θα πρέπει να προστεθεί στα βήματα οργάνωσης.
Βήμα 4- Διαχείριση χρόνου. Τέλος, το στοιχείο-κλειδί είναι όλα τα παραπάνω βήματα να τεθούν σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο χρόνου ή άλλιώς χρονοδιάγραμμα.
Ρεαλιστικό σημαίνει μέ βάση τις δυνατότητές σου και με βάση τις εκάστοτε συνθήκες. Κάθε βήμα θα πρέπει να έχει προθεσμίες υλοποίησης. Τόσο κοντινές, ώστε να σε παρακινεί και να σε κρατάει σε εγρήγορση. Αλλά όχι τόσο “σφιχτές προθεσμίες”, ώστε να σε πνίγει το άγχος. Να είναι εφικτές.
Κομμάτι της διαχείρισης χρόνου είναι να προβλέψεις χρόνο και για αξιολόγηση ή επανασχεδιασμό. ‘Ενα σημείο που οι περισσότεροι επίσης αγνοούν.
Γενικά δεν είναι στην κουλτούρα των Ελλήνων ο σχεδιασμός, πόσο μάλλον ο επανασχεδιασμός. Ωστόσο χρειάζεται κατά καιρούς να αξιολογείς και να επνασχεδιάζεις για να δεις αν βαδίζεις βάσει προγράμματος.
Μπορεί να χρειάζεται να κάνεις διορθωτικές κινήσεις εγκαίρως. Αν τις κάνεις στο σωστό χρόνο, μπορεί να σώσουν το στόχο σου. Αν όχι, μπορεί και μόνο για αυτό να αποτύχεις, γιατί πήγαινες σε λάθος δρόμο και δεν το διαπίστωσες εγκαίρως. Όπως συμβαίνει συχνά στην οδήγηση να παίρνουμε λάθος δρόμο και να χανόμαστε, έτσι γίνεται και στη ζωή. Αν το διορθώσουμε εγκαίρως, έχει καλώς. Αν όχι, ποιός ξέρει που θα βρεθούμε;
Το επαγγελματικό προφίλ χτίζεται με μέθοδο, συστηματικότητα και συνεχή προσπάθεια. Τίποτα δεν γίνεται τυχαία.
Επομένως όσοι θέλουν να αλλάξουν την καριέρα τους, να την αναπτύξουν ή να αυξήσουν την πελατεία τους ως ελεύθεροι επαγγελματίες, θα πρέπει να πάρουν στα σοβαρά την καριέρα τους και να κάνουν τα απαραίτητα βήματα για να χτίσουν το επαγγλεματικό τους προφίλ. Το πρώτο βήμα σε αυτήν την προσπάθεια είναι να σχεδιάσουν το προσωπικό τους brand. Έπειτα να χτίσουν αυτό που ονομάζεται personal branding.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Personal branding
Όλες οι λεπτομέρειες για αυτό και οι κατάλληλες τεχνικές θα αναλυθούν στο νέο σεμινάριο του Believe in You την Τρίτη 1η Δεκεμβρίου 2020 με τίτλο “Personal branding: Χτίζω το πιο θετικό μου προφίλ”. Για δηλώσεις συμμετοχής ακολουθήστε το λινκ
https://www.flowmagazine.gr/believeinyouworkshops72/
Bio Εύη Ξυραφά
Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης και εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας. Δημιουργός του Believe In You, που διοργανώνει σεμινάρια προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης για το ευρύ κοινό.
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2106128281, 6937524688
Website: http://www.believeinyou.gr/
Email: info@believeinyou.gr
Facebook: https://www.facebook.com/BelieveInYou.gr
Skype: evi_xyrafa
Βιβλίο: “Θέλω Πιστεύω Μπορώ: Τα 3 κλειδιά της ζωής”
Αν ενδιαφέρεστε για ατομικές συναντήσεις coaching από κοντά, τηλεφωνικά ή μέσω skype, επικοινωνήστε μαζί μου. Θα χαρώ να σας βοηθήσω σε κάθε βήμα!