Το βιογραφικό που κλέβει τις εντυπώσεις

Συντάκτης: Εύη Ξυραφά, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης

Το βιογραφικό είναι η εικόνα για εμάς σε έναν υποψήφιο εργοδότη. Μιλάει πριν από εμάς για εμάς. Δεν αξίζει λοιπόν να του δώσουμε την πρέπουσα σημασία ώστε να εξασφαλίσουμε ότι θα δίνει την καλύτερη δυνατή εικόνα για εμάς;

Άλλωστε όπως λέει και η έκφραση «Δεν έχεις ποτέ μια δεύτερη ευκαιρία για να δώσεις μια καλή πρώτη εντύπωση». Αυτό δεν θα μπορούσε να ισχύει περισσότερο σε ότι αφορά στο βιογραφικό. Προσέξτε την ακόλουθη λίστα με τα do’s και don’t’s του βιογραφικού και καλή σας επιτυχία!

To do

  • Το βιογραφικό πρέπει να είναι μαξ δύο σελίδες. Εάν δεν έχετε πάνω από 10 χρόνια εργασιακή εμπειρία, δεν δικαιολογείται μεγαλύτερη έκταση βιογραφικού.
  • Πάνω πάνω, θα πρέπει να βάλετε μια μικρή φωτογραφία σας σε μέγεθος ταυτότητας. Πλέον ζούμε στην εποχή της εικόνας και των social media. Η φωτογραφία παλιά ήταν προαιρετική, τώρα απαραίτητη. Είναι και η ευκαιρία όμως να κλέψετε τις εντυπώσεις, πριν ακόμα σας γνωρίσουν.

Διαλέξτε μια φωτογραφία έγχρωμη, μόνο πρόσωπο, που να είστε χαμογελαστοί.  Ανάλογα με την εργασιακή θέση που αναζητάτε, διαλέξτε την κατάλληλη φωτογραφία. Π.χ. μια φωτογραφία με γυαλιά και μαλλιά σε κοτσίδα θα ταίριαζε περισσότερο σε θέση γραμματέως, παρά σε κάτι άλλο. Αντίθετα αν θέλετε θέση σερβιτόρας, διαλέξτε μια που να σας δείχνει χαμογελαστή, φιλική και προσιτή. Τα μαλλιά στους ώμους εδώ μια χαρά ταιριάζουν.

Σε περίπτωση που γελάτε διαβάζοντας αυτές τις συμβουλές, σκεπτόμενοι ότι ενισχύουν στερεότυπα μιας άλλης εποχής, θα σας πω ότι τα στερεότυπα δυστυχώς είναι πάντα επίκαιρα και δημιουργούν δεκάδες σφάλματα αντίληψης στα οποία οι υποψήφιοι εργοδότες πέφτουν, εάν δεν είναι εκπαιδευμένοι. Προσέξτε λοιπόν να χρησιμοποιείτε τα στερεότυπα προς όφελός σας. Να ξέρετε επίσης ότι ισχύουν εξίσου για άντρες και γυναίκες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το λεγόμενο σύνδρομο των γκρίζων κροτάφων, όπως ένας άντρας που έχει γκριζάρει δείχνει πιο ώριμος και σοβαρός «επαγγελματίας».

  • Το βιογραφικό θα πρέπει να έχει μια ξεκάθαρη δομή και ομοιόμορφη εικόνα. Τα απαραίτητα στοιχεία της δομής είναι τα εξής
  • Προσωπικά στοιχεία
  • Σπουδές
  • Εργασιακή εμπειρία
  • Επιμόρφωση
  • Ξένες γλώσσες
  • Ενδιαφέροντα
  • Συστάσεις

Εάν δεν έχετε ιδιαίτερες σπουδές, αλλά περισσότερη εργασιακή εμπειρία τότε αντιστρέψτε τη σειρά του 2 και του 3, δηλαδή βάλτε την εργασιακή εμπειρία πριν τις σπουδές.

  • Πολλοί πιστεύουν ότι τα ενδιαφέροντα είναι άχρηστο κομμάτι του βιογραφικού και δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία. Αντιθέτως τα ενδιαφέροντα προδίδουν στοιχεία για την προσωπικότητά μας, καθώς εμείς τα επιλέγουμε με ελεύθερη βούληση. Επίσης μέσω των χόμπυ μας, καλλιεργούμε συνήθως και ικανότητες που είναι χρήσιμες και στον εργασιακό τομέα. Π.χ. αν ασχολείστε με το τένις θυμηθείτε ότι είναι ένα άθλημα μονομαχίας που απαιτεί αντοχή και γερά νεύρα. Δείχνει ανταγωνιστικό πνεύμα και ταιριάζει για θέσεις πωλητών. Διαλέξτε λοιπόν να αναφέρετε ενδιαφέροντα που ταιριάζουν με τη θέση εργασίας που αναζητάτε.
  • Το βιογραφικό θα πρέπει να είναι πεντακάθαρο, ευανάγνωστο και να δίνει επαγγελματική εικόνα. Δεν συγχωρούνται οι μουντζούρες, τα ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη. Εάν δεν εμπιστεύεστε τον εαυτό σας βάλτε τον διορθωτή του Word ή κάποιον που έχει ταλέντο στην επιμέλεια κειμένων να σας το διορθώσει. Διαλέξτε μια γραμματοσειρά που να θεωρείται αποδεκτή επαγγελματικά. Η Arial, η Calibri και η Times New Roman είναι πάντα ασφαλείς επιλογές. Εάν πάλι αναζητάτε θέση γραφίστα, εδώ η ελευθερία σας είναι μεγαλύτερη. Μπορείτε να διαλέξετε μια πιο σπάνια, καλαίσθητη γραμματοσειρά ή ακόμα καλύτερα να δημιουργήσετε μια δική σας για να αφήσετε και το στίγμα σας. Επίσης το να βάλετε χρώμα ή σχέδιο στο βιογραφικό, μπορεί να θεωρηθεί και plus εφόσον η δημιουργικότητα είναι απαραίτητο προσόν για τη θέση που αναζητάτε.

NOT to do

  • Ποτέ μα ποτε μην στέλνετε ένα βιογραφικό ξερά, χωρίς να πείτε μια κουβέντα. Πέρα από το προφανές, να γράψετε στο subject τη θέση εργασίας που στοχεύετε, είναι απαραίτητο να γράψετε δυο λόγια εσάς. Κατ’ αρχήν έναν ευγενικό χαιρετισμό και στο τέλος μια πρόσκληση για συνέντευξη και ευγενικό αποχαιρετισμό, π.χ. «Με εκτίμηση, Εύη Ξυραφά».

Μου φαίνεται απίστευτο κυριολεκτικά, πόσα βιογραφικά στέλνει κόσμος που δεν γράφουν τίποτα. Το να μην  λες ούτε μια καλησπέρα με το όνομά σου, είναι σαν να μπαίνεις σε ένα γραφείο απρόσκλητος, χωρίς να χτυπάς την πόρτα και χωρίς να συστήνεσαι να μπαίνεις μέσα και να πετάς ένα χαρτί στο γραφείο ενός αγνώστου, το οποίο είναι το βιογραφικό σου.

Αυτή είναι η αναλογία ενός e-mail που στέλνει κάποιος χωρίς χαιρετισμό με ένα ξερό βιογραφικό. Πόσο αγενές σας ακούστηκε; Τόσο και περισσότερο είναι στην πραγματικότητα, για όσους το ζουν στην καθημερινότητά τους.

  • Μην κάνετε και το αντίθετο λάθος. Μην πολυλογείτε ακατάσχετα. Είτε στο e-mail, είτε στο βιογραφικό, είτε στη συνοδευτική, θα πρέπει να είστε λακωνικοί και μεστοί στο λόγο σας. Η φλυαρία δείχνει έλλειψη γνώσης, εμπειρίας και αυτοπεποίθησης. Κανένας έμπειρος επιχειρηματίας ή στέλεχος HR δεν έχει τόσο χρόνο να ξοδέψει για χάρη σας. Για να του διεκδικήσετε το χρόνο, θα πρέπει να τον κερδίσετε. Προσέξτε λοιπόν όλα τα παραπάνω και θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να τα καταφέρετε.

Bio Εύη Ξυραφά

Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης και εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας. Δημιουργός του Believe In You, που διοργανώνει σεμινάρια προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης για το ευρύ κοινό.

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2106128281, 6974781051

Website: http://www.believeinyou.gr/

Facebook: https://www.facebook.com/BelieveInYou.gr

Συντάκτης: Εύη Ξυραφά, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης

Influence:

Σύμβουλος προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, Εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας…